Serwis olejowy w każdej maszynie to niezwykle ważny element dbania i wydłużania żywotności naszego sprzętu. Ciągnik jednoosiowy BCS 738 służy mi już bardzo dobrze od pewnego czasu. Aby nadal zachować taki stan rzeczy przyszedł czas na serwis olejowy bcs. Ta maszyna posiada 2 układy pracujące w oleju. Pierwszy to oczywiście jednostka napędowa silnik Kohler KD15-350, który zasila koła oraz Wałek Odbioru Mocy (WOM). Drugi układ to sprzęgło PowerSafe, które również wymaga regularnej wymiany oleju przekładniowego. Oba te elementy występują nie tylko w maszynach BCS. Szeroko są stosowane również choćby w konstrukcjach Pasquali.
Wymiana oleju w tej jednostce nie jest skomplikowana, ważne aby dobrze przygotować pojazd do spuszczenia oleju. Ja wjechałem na paletę, dzięki czemu podwyższyłem dostęp do traktorka.
Korek spustowy oleju posiada miedzianą podkładkę i dosyć łatwo go zlokalizować. Po odkręceniu go, warto zmienić trochę pozycję maszyny aby jak najwięcej przepracowanego oleju usunąć z komory silnika.
Należy pamiętać, aby stosować zalecany przez producenta olej. Dobry i sprawdzony olej to gwarancja prawidłowej pracy i ochrony silnika.
Po spuszczeniu starego oleju silnikowego, śrubę możemy ponownie zakręcić i wlać świeży olej. Dostęp do tego jest bardzo prosty, ponieważ wlew oleju silnikowego znajduje się u góry bloku silnika. Oczywiście należy wlewać i kontrolować tak aby dobić do prawidłowego stanu na bagnecie.
Tutaj warto wspomnieć, że ta jednostka posiada siatkowy filtr olejowy i nie ma potrzeby go wymieniać z każdym serwisem olejowym. Trafiłem na różne wartości roboczogodzin, po których należy wymieniać ten filtr. Ale myślę, że spokojnie można przyjąć wartość 500 roboczogodzin.
Olej przekładniowy jest tak samo, a nawet może nieco bardziej istotnym płynem eksploatacyjnym w naszej maszynie. Dzięki niemu sprzęgło działa poprawnie i obniża jego zużycie.
To co wygląda na pierwszy rzut oka jak zwykły filtr oleju silnikowego, to właśnie filtr oleju przekładniowego. Ma on za zadanie zatrzymanie wszystkich opiłków i innych cząsteczek stałych, które się pojawiły w oleju podczas pracy sprzęgła.
Filtr należy wymieniać zawsze z olejem w przekładni. Jest dosyć nietypowego rozmiaru i dobrze mieć uniwersalny klucz do odkręcania filtrów tego typu.
Tutaj warto dodać, że korek spustowy posiada jeszcze magnez, który również ma za zadanie wyłapywanie opiłków. Podczas pierwszej wymiany było ich całkiem sporo.
Olej w przekładni nie może być zbytnio przepracowany i należy kontrolować jego barwę i ilość roboczogodzin. Tutaj również najlepiej korzystać z zalecanego oleju przez producenta/dystrybutora. Polski dystrybutor posiada olej ELF TRANSELF B 80W90. 2 x 1l butelki wystarczyły na zalanie komory sprzęgła do stanu MAX.
Tutaj możecie poczytać więcej o tym sprzęgle PowerSafe. Jest to na prawdę ciekawa konstrukcja.
Serwis olejowy BCS nie jest wyjątkowo trudny. Ważne aby wiedzieć, gdzie przeprowadza się poszczególne etapy serwisu oraz być pewnym co do jakości używanych olejów. Równie ważne jest pilnowanie aby tego typu wymianę przeprowadzać po przepracowaniu odpowiedniej liczby godzin.
Dodaj komentarz